1 00:00:00,000 --> 00:00:06,500 خوب حالا بیاید یه نگاه نزدیکتری بندازیم به فایل AndroidManifest، باید بگم که خیلی فایله حیاتی ایه 2 00:00:06,500 --> 00:00:12,000 چرا که اطلاعات برنامه ی شما رو در اختیار سیستم اندروید قرار می ده 3 00:00:12,000 --> 00:00:19,000 پس خیلی مهمه که همه چیز رو اینجا به درستی نصب کنید. خوب من همین الان یه پروژه ی خالی درست کردم و هنوز هیچ کاری روش انجام ندادم. 4 00:00:19,000 --> 00:00:21,400 حالا دوبار روی فایل manifest کلیک می کنم تا باز بشه. 5 00:00:21,400 --> 00:00:31,000 یکی از چیزایی که درباره نحوه ی نصبش تو ایکلیپس مهمه اینه که شما یا می تونید از این ویرایشگر بصری برای تنظیم همه چیز استفاده کنید 6 00:00:31,000 --> 00:00:35,800 که برای کسانی که تازه کارن خیلی مفیده، یا اینکه می تونید مستقیما فایل xml رو ویرایش کنید. 7 00:00:35,800 --> 00:00:45,000 حالا شما متوجه می شید که این فایل xml، چقدر ساده تر از اون ویرایشگرهای بصری با هزاران گزینه به نظر می رسه‪.‬ 8 00:00:45,000 --> 00:00:54,700 خوب به طور کلی، وقتی که کار دستتون بیاد، بیشتر مردم مستقیما توی manifest‪.‬xml کار می کنن که فقط کد xml رو ویرایش می کننن. 9 00:00:54,700 --> 00:01:04,200 حالا یه چیزی درباره ابزار توسعه اندروید بهتون بگم، اونم این که همه چیزا خیلی خوبن، ولی در بعضی جاها چیزها اونطوری که انتظار می ره خوب نیستن. 10 00:01:04,200 --> 00:01:08,600 چیزایی مثل پیشنهاد دهنده کد، در خیلی از قسمت ها بد کار می کنه، مخصوصا وقتی با xml سرو کار داریم. 11 00:01:08,600 --> 00:01:15,000 در این جور موارد، اگه به این ویرایشگرهای بصری بریم می تونه مفیدتر باشه. خوب پس بیاید قدم به قدم پیش بریم. 12 00:01:15,000 --> 00:01:20,400 خوب در manifest می بیینیم که ما package رو معرفی و نامگذاری کردیم، و این کارو زمانی که پروژه رو می ساختیم انجام دادیم 13 00:01:20,400 --> 00:01:30,000 اینجا کد نسخه (version) رو داریم که در واقع کد نسخه ی داخلیه، و یه رشته داریم که به عنوان شماره نسخه ی برنامه به کاربر نشون داده می شه. 14 00:01:30,000 --> 00:01:35,000 اگه یه کم بیایم پایین، مورد دیگه ای که از این صفحه بعدا ازش استفاده خواهیم کرد اینه که، 15 00:01:35,000 --> 00:01:41,000 اینجا جاییکه در واقع ما از برنامه خروجی می گیریم و فایل apk رو امضا می کنیم که بعدا برای عرضه به بازار ازش استفاده می کنیم. 16 00:01:41,000 --> 00:01:48,800 میریم به برچسب application، همه اینها با بخش هایی از نمای xml متناظره. 17 00:01:49,000 --> 00:01:58,300 خوب manifest برگه(تب) اولیه، application اینجاست. و ما هم چنین می تونیم ببینیم که از می نیمم نسخه ی SDK برابر ۱۰ استفاده می کنه. 18 00:01:58,300 --> 00:02:04,500 دوباره می گم، ما در این دوره فقط با جینجربرد کار داریم، ولی می خواستم یادآوری تون کنم که، 19 00:02:04,500 --> 00:02:08,000 وقتی واقعا دارید برنامه می سازید، باید نسخه ی SDK رو پایین ترین حد امکان در نظر بگیرید. 20 00:02:08,300 --> 00:02:16,000 خوب می ریم به application، و اینجا یه عالمه چیزای مختلف داریم، اینجا برچسب(label) برناممون رو داریم، 21 00:02:16,000 --> 00:02:22,000 و این همون چیزیه که در اجرا کننده ی دستگاه اندروید، برای برنامه شما نمایش داده می شه، 22 00:02:22,000 --> 00:02:30,300 اگه می خواید از یک زمینه(theme) خاص استفاده کنید که در فیلم بعدی بهش می پردازیم، اینجا تعیین می کنیم که چه آیکونی رو برای برناممون می خوایم استفاده کنیم. 23 00:02:31,000 --> 00:02:41,000 و همه برنامه ها به صورت پیش فرض، حاوی یک آیکون برای استفاده هستن، و بدیهیه که شما وقتی می خواید برنامه ای بسازید، آیکون دلخواهتون رو طراحی می کنید. 24 00:02:41,000 --> 00:02:47,000 ما همه این گزینه ها رو می تونیم تغییر بدیم، که من الان به همه این ویژگی ها نمی پردازم، اما اینجا مفیده، 25 00:02:47,000 --> 00:02:54,000 چون مثلا تو قسمت اجازه ها، اگه اینجا کلیک کنم، یه منوی کشویی تروتمیز از همه گزینه ها داریم، 26 00:02:54,000 --> 00:03:04,000 پیشنهاد دهنده ی کد در قسمت xml، همیشه اونطور که باید و شاید کار نمی کنه، به همین خاطر من معمولا بین ویرایشگر بصری و xml در حال حرکت هستم و ترکیبی از هردو رو استفاده می کنم. 27 00:03:04,000 --> 00:03:13,900 حالا می بینید که قسمت ‪"‬Application Nodes‪"‬ جاییه که فعالیت هامون (activity) قرار دارن، هر فعالیتی در برناممون باید در xml تعریف بشه. 28 00:03:14,000 --> 00:03:22,000 خوب اینجا می تونیم فعالیت (activity) اصلی برنامه رو ببنیم که وقتی برنامه باز می شه اجرا می شه. 29 00:03:22,000 --> 00:03:31,500 اگه بخوایم یه فعالیت دیگه به برنامه مون اضافه کنیم که قاعدتا این کارو انجام می‌دیم، باید اون فعالیت‌های جدید رو هم توی فایل manifest تعریف کنیم. 30 00:03:32,000 --> 00:03:42,000 خوب اگه پیش بریم، یه بخش اجازه داریم، در این بخش ما تعیین می کنیم که برای اینکه برناممون کار ک،نه باید از کاربر چه اجازه هایی گرفته بشه 31 00:03:42,000 --> 00:03:46,400 این همون چیزیه که کاربران وقتی می خوان نرم افزار شما رو نصب کنن می بینن 32 00:03:46,400 --> 00:03:52,400 کاربران مطلع می شن که برای نصب برنامه، اجازه استفاده از چه بخش هایی از گوشی شون رو به برنامه می دن. 33 00:03:53,000 --> 00:03:58,000 ابزار (instrumentation) که توی این دوره آموزشی بهش نمی پردازیم، اما به طور کلی، 34 00:03:58,000 --> 00:04:05,300 یه فایل ساده است با یه عالمه گزینه های ترسناک و زیاد که باید با هرکدوم آشنا بشید. 35 00:04:05,300 --> 00:04:13,000 من شخصا راحتترم که تمام کارای برنامه نویسی اندروید رو تو محیط xml انجام بدم و توی این دوره آموزشی هم اغلب از همین روش استفاده می کنیم 36 00:04:13,000 --> 00:04:19,900 دوباره می گم که manifest فقط یه فایله که برای سیستم اندروید تعریف می کنه، ویژگی های برنامه شما چیه، چه اجازه هایی باید از کاربر گرفته بشه 37 00:04:19,900 --> 00:04:26,000 و چیزهایی از این قبیل. پس اگه خیلی ساده بگم، این فایل توصیف گر برنامه ی شماست 38 00:04:26,000 --> 00:04:27,000 AndroidApp.blog.ir